Nordisk Vildt af Daniel Dencik (anmeldelse og pressearrangement)

Anmeldereksemplar udleveret af Politikens Forlag. Dette påvirker dog på ingen måde indholdet af anmeldelsen. 

Titel: Nordisk Vildt

Forfatter: Daniel Dencik

Udgivelsesår: 2018

Sideantal: 488

Forlag: Politikens Forlag


Bagsidetekst: 
Silas har valgt et ensomt og hårdt liv som skiftevis soldat i det danske forsvar og professionel narkoman. Elias har valgt Sara, kernefamilien og et roligt liv, hvor den jødiske mystik, Kabbala, går hånd i hånd med kvantefysik. Men på en bukkejagt sker der en ulykke, der fører brødrene tættere sammen end nogensinde.
Nordisk vildt er en roman om kærlighed, broderskab, den danske kystskov, tvillingesjælens vandringer og den dybe forbandelse ved den høje intelligens.
Romanen inviterer sin læser på en rejse gennem nye usete verdener, der ligger midt i den gamle døende verden et sted mellem Juelsminde og Horsens.


I mandags var jeg til et fantastisk pressearrangement på Horsens bibliotek.
Det handlede om bogen Nordisk vildt. Jeg var inviteret af Politikensforlag, så tak til dem for en interessant og hyggelig eftermiddag :)
Og tak til forfatteren for at ville bruge en eftermiddag i Jylland, på at indvie os i sit univers.

Daniel Dencik var veloplagt og fortalte både om sin skrive-proces og om, hvordan ideen til Nordisk Vildt opstod. Vi fik mulighed for at stille spørgsmål til Dencik og få vores anmeldereksemplarer signeret. Han fortalte, at bogen oprindeligt var tænkt som en tv-serie, og til det må jeg sige, at jeg er glad for at han valgte bogformatet. Det er ikke fordi jeg ikke tænker at den kunne være blevet en god serie, men fordi jeg så ikke havde haft den intense læseoplevelse som Nordisk Vildt er.
Bogen er fiktiv, men området Håbet findes faktisk. Det blev inddæmmet efter Slesvigkrigene, fortæller Dencik. I bogen symboliserer Håbet et ruinmonument over menneskeheden, og det smukke i når mennesker ikke lykkedes forklarer han. Den forklaring gav virkelig meget mening for mig.
Vi glemmer tit det smukke i forfaldet, fordi verdenen suser forbi.

selve bogen:
Der er virkelig kælet for detaljerne, både på smudscoveret og på den faktiske bog. Den gyldne skrift oven på de forskellige blå nuancer giver forsiden en lækker dybde. Inde under smudscoveret er bogen også mørkeblå, men her kan man ane træårer i det blå, små knaster nærmest. Det var en detalje jeg virkelig bed mærke i.

Nordisk Vildt indledes med sætningen: Nu fortæller jeg det hele. Sætningen fungerer glimrende til at fange læserens nysgerrighed. Det er en meget ladet sætning uden dog at blive for meget i min optik. Jeg blev helt klart nysgerrig på hvad "det hele" var, og sådan er det faktisk hele vejen igennem fortællingen. Jeg bliver trukket af en usynlig krog og vender side efter side, indtil bogen pludselig er slut.

Plottet er bygget op omkring fem hovedsøjler: Kvantefysik, ortodoks jødedom, tvillingebånd og naturlig selektion / en søgen efter det oprindelige Norden. Heraf også bogens titel.
Naturlige selektion er et underliggende tema gennem bogen - både i forbindelse med mennesker og naturen.
Jeg synes det er modigt af forfatteren at kaste sig ud i en roman, hvor en af hovedsøjlerne er kvantefysik; særligt når han ikke er uddannet i den retning. Det tager Dencik dog i stiv arm.
Generelt må jeg sige at hans research er upåklagelig.
Der er ellers rigeligt at holde styr på research-mæssigt da begge tvillinger har nogle ret unikke livsvilkår.
Bogen starter roligt ud men allerede omkring side 60 kommer det første store plot-twist.

Det er ret kendetegnende for læseoplevelsen i bogen, at hver gang jeg lige tror at jeg har regnet historien ud, kommer der en skelsættende begivenhed, der ændrer historiens retning.
Det kan måske godt umiddelbart lyde lidt forstyrrende, men personligt synes jeg at grebet fungerer ganske godt.
Sproget er stærkt, selv i de nedbrudte sekvenser.
Daniel Dencik viser, hvor vigtigt skrivehåndværk er for at kunne eksperimentere. Han starter en del sætninger med både og og men. Det kan man kun slippe afsted med hvis sproget i de resterende linjer er stramt.
I denne roman virker det. Det udstråler et stort sprogligt overskud og giver en lækker variation.
Dencik fortalte da også at hans egen yndlingslinje i bogen er:
Men denne her gang, var der ikke noget men. Hvor sætningen endda både starter og slutter med et men.

Da jeg havde læst den sidste side, sad jeg tilbage med en underlig følelse i kroppen.
Jeg lider ellers sjældent af bogtømmermænd, men denne bog er klart en af de bedste jeg har læst i år.
Selv om det nok er lidt et langskud, håber jeg helt sikkert på en toer.

Jeg anbefaler på det varmeste denne bog, hvis du kan lide at læse noget hvor du selv skal tænke lidt. Det her er nemlig ingen knaldkrimi.
Der er mange lag i fortællingen som bæres frem af fine beskrivelser og interessante etiske dilemmaer.

God Læselyst. 
Sif Friis Scherrebeck 
Instagram: enbibliofilsbekendelser






Kommentarer

  1. Jeg vil vildt gerne læse bogen. Anmeldelsen af bogen giver et klart billede af en suverænt skrevet bog, en læseopleveelse jeg bare må have. Både som bogelsker og som religionslærer - temaet er jo spot on. Og så er det noget særligt at have et signeret eksemplar.

    SvarSlet
  2. Jeg kunne godt tænke mig, at give denne bog til min far. Han læser mest krimi i Agatha Christie-stil, men jeg er sikker på, kvantefysik-delen og plottet generelt ville falde i hans smag alligevel, og derved trække ham lidt ud af det vante. Og så lyder den jo bare vildt spændende og eksperimenterende!

    SvarSlet
  3. Den lyder jo ret fantastisk - Velskrevet anmeldelse. Og så er den, som du selv skriver, en utrolig smuk bog. Jeg er gået lidt i stå med min læsning, og har åbenbart ikke fået startet op på “Den helt rigtige”. Nordisk vildt lyder som en bog, der ville kunne tænde min læselyst igen, derfor håber jeg, at den må få lov at “bo” hos mig.

    SvarSlet
  4. Du har virkelig skrevet en fantastisk anmeldelse, som får det til at krible i mine fingre! Jeg vil super gerne læse denne bog, og jeg tror at den er lige noget for mig. Kvantefysik er super spændende, og det lyder som nogle interessante hovedsøjler Daniel Dencik har valgt.

    Min Instagram er @whisperingfairytales :)

    SvarSlet
  5. Bogen lyder helt vildt interessant! Jeg har længe villet læse mere dansk litteratur, og din anmeldelse giver helt klart et billede af en bog der bare må læses. Udover det lyder den også meget anderledes end de bøger jeg mest læser, og det kunne være virkelig fedt at prøve og læse noget nyt der skiller sig ud!

    Min instagram er: @marvelloustales

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag