Filterløs

Anmeldereksemplar udleveret af forlaget - dette påvirker dog på ingen måde min anmeldelse.
Titel: Filterløs
Forfatter: Anna Arendse Thorsen
Udgivelsesår: 2018
Sideantal: 204
Forlag: Vild Maskine
Bagsidetekst: "Sebastian var den første, jeg kyssede med, og som kyssede tilbage med tungen. I ottende klasse stak jeg af fra en sodavandsklassefest i et forsamlingshus sammen med to veninder for at tage bussen til en privatfest lidt uden for byen. Det var kort tid efter, lægen havde stillet min diagnose, og jeg ved ikke, om jeg var taget med, hvis det ikke havde været for den. Jeg havde en klar fornemmelse af, at der snart var nødt til at ske noget vildt. Der var, som om angstanfaldene kaldte på et oprør, og jeg sagde ja med en følelse af, at nu var jeg ustoppelig."

På ydersiden er Alma en helt almindelig gymnasieelev: Hun ryger cigaretter, er forelsket, drikker sig i hegnet og har sex på toilettet. Indeni gemmer hun på en angstdiagnose og et ætsende savn. Hun hiver efter vejret. En dag går det helt galt. 


Det er sjældent jeg forholder mig til hvordan bøger er blevet modtaget af pressen, men lige i dette tilfælde føler jeg at jeg bliver nød til at lade et ord falde. Filterløs fik en virkelig hård medfart i langt de fleste anmeldelser, og det synes jeg faktisk er ufortjent - ihvertfald en del af det.

Forsiden er fængende og har et velafbalanceret farvespil. Samtidig syntes jeg den er sigende for bogens indhold og den sindstilstand Alma, bogens hovedperson, befinder sig i.
Den har også en form for tidsindikator som indikerer at den foregår i disse år, hvilket jeg tror appellerer til læserne i den unge målgruppe.
Her tænker jeg både på det pastellyserøde hår og cigaretten med dobbelt-click.
Forlagets navn er placeret på en måde så det er nemt at se, men stadig ikke fjerner fokus fra forsidebilledet.
Jeg er ret vild med at Vild Maskine ikke falder til patten i forhold til den politiske agenda med at udskamme rygerne. Cigaretten er en vigtig del af forsiden, da den siger meget allerede dér om Alma og den type hun er, også fordi rygning er så gennemgående et underspor i fortællingen.

"Udenfor hang gadelygterne som blændende projektører, der indhyllede natten i et kunstigt, flimrende lys, Gaden, som et omsluttende mørkekammer, luften tyk og uigennemtrængelig. Jeg spejdede til højre og venstre, men han var ikke at se nogen steder." 

Sprogligt er bogen langt hen af vejen lige i skabet - særligt når man tænker på at det er en debut roman, der her er er tale om.
Beskrivelserne er uden tvivl en af bogens største forcer.
Jeg kunne virkelig se stederne og personerne for mig, og scenerne virkede livagtige og troværdige.
Anna leger med sproget og har til tider lange passager med et lyrisk islæt som klæder både fortællingen og flowet.
Det er tydeligt at hun har været bevidst om den stemme hun ønsker at formidle, og det er lækkert at se.
Det sproglige er en ting jeg alt for tit synes træder i baggrunden i YA genren, men det er bestemt ikke tilfældet i Filterløs og det er forfriskende.

Selve fortællingen i bogen flyder egentlig forholdsvis uproblematisk, men jeg havde forventet mere fokus på Almas psykiske vanskeligheder. Det synes jeg at både bagsideteksten og pressematerialet lægger op til, og det er egentlig også dér fortællingen er stærkest både følelsesmæssigt og sprogligt.
De passager burde i min optik have været mere i fokus, netop fordi det er der hvor bogen virkeligt har noget på spil og brænder sig fast.
Scenerne fra Almas indlæggelse var virkelig det der for mig gav bogen relevans og berettigelse, men de fylder alt for lidt i forhold til den lange opbygning.
Jeg synes ikke som sådan at indledningen til indlæggelsen skulle have været kortere, for den er med til at skabe forhistorie og kendskab til hovedpersonen. Så synes jeg dog man skulle have ladet anden del være længere, for det er som sagt dér hvor der virkelig sker noget spændende også litterært.

For mig var Filterløs en bog der egnede sig godt til at blive læst i et stræk, da den er forholdvis hurtigt læst. Derfor kunne man også sagtens have forlænget anden del betydeligt, så Almas kamp virkelig kom til sin ret.

Slutningen gjorde desværre at jeg sad tilbage lidt uforløst, som når et afsnit af en tv-serie slutter med en mega cliffhanger. Jeg synes bestemt ikke at fortællingen burde slutte der, da den for mig først virkelig fik noget på hjerte i sidste del.
Når det så er sagt, synes jeg bestemt at den var en behagelig læseoplevelse, og jeg tror helt klart at mange unge mennesker vil kunne få glæde af at læse den. De kunne måske endda få endnu mere blod på tanden i forhold til at læse mere, generelt.

Jeg vil se frem til at følge Anna Arendse Thorsens forfatterskab i fremtiden, for jeg er sikker på at hun har meget mere på hjerte, og flere historier at fortælle.




God Læselyst. 


Sif Friis Scherrebeck 
Instagram: https://www.instagram.com/enbibliofilsbekendelser/
Facebook: https://www.facebook.com/enbibliofilsbekendelser

Kommentarer

Populære opslag