En løve i zebraklæder



Titel: En løve i zebraklæder
Forfatter: Mattias Hundebøll
Illustrator: Louise Thrane Jensen 
Udgivelsesår: 2019
Sideantal: 32
Forlag: Carlsen
Bagsidetekst: Vidste du, at nogle løver går med tøj, når ingen ser dem? Eller at ikke alle flamingoer kan lide at være lyserøde? Og er du klar over, at fluer holder fødselsdagsfester?
Glæd dig til rablende, rimende remser om dyr – og deres hemmelige liv.Fra ca. 3 år
Dette er for mig en ægte børnebog. Det er den af flere grunde: for det første er den hylende morsom og for det andet tager den dét at fortælle til børn alvorligt. Udover det skaber den også gode muligheder for at have samtaler med sine børn om tidsrelevante emner som: global opvarmning, mobning og indentitet. Fortællestilen minder mig om gammel børnebogstradition i stil med Halfdan Rasmussen, og det er virkelig fedt at se nogen samle den fakkel op på en måde der yder traditionen retfærdighed.

Jeg må indrømme, at jeg var skeptisk da jeg første gang hørte om udgivelsen. Det skyldtes primært den tendens der er oppe i tiden i disse år, hvor alle kendte og semi-kendte pludselig skal være forfattere.
Det er virkelig en hårfin balance som lidt for tit bliver overskredet efter min mening.
For det er selvfølgelig fedt, hvis det de udgiver rent faktisk har noget på hjerte og har en vis kvalitet.
Det er bare desværre ikke altid tilfældet og jeg må indrømme at jeg frygtede, at det her godt kunne være en af de udgivelser.
Den frygt blev heldigvis hurtigt manet i jorden, da jeg hørte Mattias fortælle om bogen til Lindhardt og Ringhofs boghandleraften i Århus (hvor jeg var så heldig at blive inviteret med), for hans oplæg var så fyldt med energi og passion at man slet ikke kunne undgå at spidse øre. 


Varmen og humoren skinner klart igennem i bogen, og viser tydeligt Mattias Hundebølls talent for at formidle til børn. På trods af den klassiske remseopbygning er der en kæmpe portion engagement og opfindsomhed involveret i disse tekster, og der formås at flette humoristiske referencer ind, henvendt til forældrene. 


"ISBJØRN UNDERCOVER
De fløj mig ind fra Kina
som en nuttet diplomat
jeg vælter mig i bambus
det er yderst delikat

Men straks når parken lukker
er det tid til rigtig mad
for jeg er ikk´ veganer
giv mig bøf, så bli´r jeg glad!

Det har jeg fra min far
som var hele grønlands skræk
en isbjørn uden nåde
han var grusom, stor og fræk!

Men pludselig smelted´ isen
og så blev jeg sendt mod øst
forklædt som pandabamse
kom jeg frem til Kinas kyst

Og nu er jeg en stjerne
i det ganske danske land
en isbjørn under cover
- mon historien den er sand?"

Illustrationerne passer fint til tekstuniverset, og er fyldt med små sjove detaljer både for børnene og deres forældre. Stregen er let genkendelig og der er knald på farverne, uden at det bliver for meget så børnene bliver helt overstimulerede. Det skyldes til dels også at siderne ikke er helt udfyldte med illustrationer.
Der er eksempelvis hvidt papir bag ved teksterne, hvilket gør dem let-læselige og skaber luft i bogen på en behagelig måde.  Der er også små vittige talebobler og skilte rundt omkring på siderne, som jeg synes tilføre et ekstra finurligt lag.

Det eneste lille minus ved bogen er nok at den godt måtte have været lidt længere. Man når kun lige at leve sig ind i universet før den er slut.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at der ligger en kommende børnebogsforfatter gemt i Mattias Hundebøll, for han brænder for at formidle til børn og om børn. Jeg glæder mig ihvertfald til kommende udgivelser fra hans side.
Noget af det jeg bed mest mærke i, da jeg læste mig igennem remserne, var at han bestemt er en mand der ikke er bange for at stå ved hvad han mener. Jeg anede, i nogle af teksterne ihvertfald, en underliggende politisk agenda der dog på intet tidspunkt for lov til at kamme over eller stjæle fokus fra fortællingerne.
Det samme vidner hans podcast Fårking Far også om. Her interviewer han andre kendte fædre om hvordan de opfatter far-rollen, men også hvordan de selv praktiserer den. De giver et hyggeligt og lærerigt billede af hvor forskellige fædre kan være og hvor mange rigtige måder der er at være far på. Det skal dog nævnes at den nye sæson, til min store ærgelse, er blevet lukket inde bag en betalingsmur. Første sæson kan dog stadig streames der hvor du plejer at finde dine podcasts.

Hvis det du trænger til er en børnebog med smæk for skillingen og masser af gode grin, så find dit barn/børn, en dyne og deres bedste sovedyr frem og fordyb jer i denne lille perle.

God læselyst til både børn og forældre 


 

Kommentarer

Populære opslag