Mellem Os

Efter de nye regler er jeg forpligtet til at skrive at dette er et anmeldereksemplar. Det betyder dog ikke at det afspejles i anmeldelsen, da jeg altid skriver min ærlige mening om bogen. Uagtet om det er en selv-købt bog eller et anmeldereksemplar. 

Titel: Mellem Os

Forfattere: Sebastian Bune, Sarah Engell, Stine Haynes, Thomas Korsgaard, Tomas Lagermand Lundme, Laura Ringo, Glenn Ringtved, Jesper Wung-Sung, Kim Fupz Aakeson og Kristina Aamand.

Udgivelsesår: 2018

Sideantal: 180

Forlag: Carlsenpuls

Bagsidetekst: Hvordan er det at blive forelsket i en fætter? Kan man flygte fra sin egen familie? Hvad gør man, når ens skilsmisseramte far er gået i hundene? Det er ikke altid nemt at være en del af en familie, og der kan ske hvad som helst mellem familimedlemmer.
Mellem Os er en novellesamling med bidrag fra ti danske forfattere, som alle forholder sig til familien. 
Jeg har slugt denne novellesamling på en eftermiddag. Jeg må sige at selvom jeg tit er lidt skeptisk når det kommer til samlinger der består af tekster fra mange forskellige forfattere, så formår Mellem Os at holde stilen hele vejen. Det er ellers en sværd balance; både at beholde forfatternes integritet i forhold til deres særegene skrivestil, og samtidig få en sammenhængskraft mellem de forskellige noveller. Det lykkes i dette tilfælde.
Temaet er familie, og der er i høj grad fokus på dysfunktionalitet. Novellerne fremstår underspillede. Det virker rigtigt godt, specielt fordi der ikke er en moraliserende tone i samlingen. Den fortæller historierne -  så må man selv tage stilling til hvad de kan give en. 
Det er virkelig stærke tekster der pryder Mellem Os, på hver deres måde. Jeg var særligt glad for novellerne: Fætter, Bro, Bilka eller Interrail og en familiesygdom.
Fælles for dem er den underspillede tone og den sene afsløring af det egentlige tema.
Det har en stærk effekt at jeg som læser sidder med en masse mistanker om hvad konflikten kunne være.
I disse noveller bliver det fortalt subtilt til at starte med, så det stadig til dels er et spørgsmål om tolkning om man fanger hvad der er på spil - og så slam er der en linje der gør man ikke længere er det mindste i tvivl. Det er et fedt litterært greb som går igen i det meste af samlingen. 
Det er nogle tunge emner bogen tager op. De leveres uden for meget drama så novellerne fastholder min interesse, og stadig bibeholder deres alvor.
Jeg synes alt for tit at den slags emner enten overdramatiseres i litteraturen, eller går i den modsatte grøft og prøver at være morsomme, hvilket jeg finder upassende.
I dette tilfælde finder forfatterne den helt rigtige tone at levere budskaberne i, så de virker troværdige og rammer én som et slag i mellemgulvet. 
Jeg tror Mellem Os vil være fantastisk at læse som teenager, hvor man tit kan føle sig alene med sine problemer. Den kan give udsatte unge noget at spejle sig i, og starte en debat eksempelvis i de ældre klasser i folkeskolen.
Den er ikke så tung i sproget som nogle af de noveller jeg selv blev pisket til at læse i folkeskolen, og ville nok have mere potentiale end så mange andre novellesamlinger for at skabe læselyst hos unge mennesker.
Da den berører mange vigtige emner, kan den også være med til at nedbryde tabuer i samfundet.
Selv om målgruppen er YA nød jeg meget at læse den, fordi sproget er varieret og historierne er fængende.
Alt i alt en novellesamling jeg bestemt kan anbefale at læse, både for unge og voksne. 
God Læselyst. 
Sif Friis Scherrebeck 
Instagram: enbibliofilsbekendelser

Kommentarer

  1. Det lyder som en novellesamling jeg både gerne vil læse selv og bruge i min undervisning. Interessante titler og vedkommende indhold.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne bruge anmeldelsen til inspiration, det er altså også en virkelig fin tekstsamling. hvad klasse trin underviser du ?

      Slet
    2. Jeg underviser i 10.klasse :-)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag